Sjukling...

Jag är sjuk just nu vilket suger! Vad ska jag göra om jag inte blir frisk till valborg?!
I torsdags kväll fick jag lite ont i halsen, på fredagen hade as ont i halsen och på kvällen hade jag feber och mådde verkligen inte bra! Idag mådde jag väldigt dåligt på morgonen, snorig och febrig, men nu på kvällen mår jag faktiskt mycket bättre! Och har inte tagit någon tablett idag ;) har inte ont i halsen längre heller. Hoppas bara det fortsätter så, att jag mår ännu bättre i morgon ;)
Men jag har väldigt dåligt imunförsvar och har astma, och både dom sakerna gör att förkylningen går inte lika snabbt bort och är då långvarig. JUST MY LUCK att ha både astma och sämst imunförsvar... :(
Men jag har försökt att ta hand om mig själv, tagit det lungt, ätit mycket C-vitaminer o.s.v!
  • Antibiotika hjälper inte. En förkylning går bort av sig själv! För förkylningar är virus, inte bakterier! Så ingen ide att försöka med antibiotika ;)
  • Inte för hård träning. Om man bara är lite sjuk kan man motionera som vanligt, men om den är lite kraftigare borde man inte det.
  • Om halsen. Håll halsen varm, men halsdu o.s.v. Om man ligger med huvudet högt är det lättare att andas, så man kan ha några extra kuddar när man sover! Varm dryck kan ta bort hosta och halsont men kallt i halsen, t.ex. glass, kan ta bort halssveda ;)
  • Vila mycket. Låt kroppen ta hand om sig själv och ansträng inte kroppen, då tar det längre tid för kroppen att fixa sig själv ;) så sov mycket, det gör jag... typ hela tiden..
  • Få mycket vätska i sig. Drick mycket vatten, te o.s.v. Te med honung lindrar även halsont och gör halsen lenare ;) Mycket vätska fuktar slem hinnorna.


  • Ät stark mat.
  • Ät ingefära! Ingefära innehåller antihistamin vilket är bra! Man kan bl.a. ha det i te, vilket jag sak ha i morgon! För när vladi kom till oss ikväll hade han köpt det till mig på lilla ica eftersom jag bett om det ;
  • Ät C-vitaminer! Och C-vitaminer är alltså frukt! Gott och bra ;)
  • Ät bröd. Bröd inehåller alla näringämnen kroppen behöver ;) och man äter ju bröd ganska ofta, bara att äta bröd till frukost liksom? Jag fick detta tips av Anna, tack! Hihi, Anna var så gullig idag, frågade om hon skulle komma över och ta hand om mig ♥
  • Ät grönsaker. T.ex. broccoli, morot, vitlök, paprika, vanlig lök. Har ätit mycekt av det där idag ;)
  • Nötter och frön. Det ska jag äta i morgon!
  • Ät omega-3 fett. T.ex. fet fiskt. lax, makrill... Ska äta lax på måndag vet jag ;) om jag fortsätter vara såhär nyttif blir jag frisk på nolltid!
Frukt!
Ingefära!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0